Що означає бути щасливим?
Мета: Пояснити зміст поняття
«людська індивідуальність», довести учням, що щастя людини залежить від неї
самої, визначити сутнісні зв’язки щастя і людської індивідуальності, сприяти
формуванню правильної самооцінки в учнів.
Нові
поняття: щастя, індивідуальність, самооцінка.
Чемність для
розуму, як краса для обличчя.
Вольтер
Сьогодні
ми з вами будемо спілкуватися на дуже цікаву тему, яка хвилювала протягом
багатьох тисячоліть і хвилюватиме кожну людину.
Вправа «Мозковий штурм»
«Хто я? Який я? Що означає бути щасливим?». Ці
запитання рано чи пізно ставить собі кожна розумна істота. Давайте сьогодні
разом спробуємо дати відповідь на ці питання.
З’ясуйте, що ми розуміємо під поняттям «щастя»?
Скільки
людей, стільки думок. Хтось розуміє під щастям удачу, хтось задоволення і
втіху, для когось щастя – це добробут. Для інших – щастя це радість.
Чому
в людей різне розуміння поняття щастя? Як зробити своє життя щасливим?
Пояснення
нового матеріалу
У
давнину слово «евдемонія» (щастя) дослівно означало долю людини, що перебуває
під захистом богів. Аристотель, зокрема, щастя розумів як володіння вищими
благами.
Бути
щасливим означає перебувати під милістю вищих сил, бути успішним, «соучасним»
долі.
Наука
етика визначає: щастя – це відчуття цілковитого задоволення життям, відчуття
глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.
«Уявний мікрофон».(оповідання)
З чого твориться людське щастя?
Олеся цілісінький день чимось засмучена. А може, просто
замислена. Дівчинка й сама не змогла б визначити свій настрій. Щоб навести лад
у думках і почуттях, вона вирішила порадитися з Богданом.
- Богдане, скажи
щиро: ти почувався коли-небудь щасливим?
- Звісно. А ти
що, ні? - здивувався хлопець.
- Не так, щоб
ні, але я не впевнена, чи то було справжнє щастя. От скажи, коли ти щасливий.
- Що тут
мудрувати. Я був щасливий, коли мені подарували новенький велосипед. Дуже
щасливий, коли немає домашніх завдань і можна цілий вечір грати у футбол...
- Ех, Богдане,
це в тебе якесь дитяче щастя. Ще б сказав, що ти щасливий, коли з'їси шоколадну
цукерку або надмеш жувальною гумкою бульбашку.
Завдання 1:
Як ви розумієте щастя?
Чи можна, на вашу думку, всіх людей зробити щасливими
одночасно?
Чому кожна людина
відчуває щастя по-своєму?
Завдання 2:
1. Поміркуйте, що може зробити людину щасливою. Запишіть
свої думки у вигляді переліку чинників щастя. Порівняйте свої записи з
результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як
це пов'язане з моральними правилами життя?
- Давайте
спробуємо визначити, а чого потребує
кожний з вас.
- Напишіть у
стовпчик, чого б ви хотіли понад усе. На першому місці те,
чого б ви хотіли найбільше.
- Чи може кожний з вас відчути себе щасливим , якщо в
нього немає того, чого він прагне понад усе?
- Чому кожний з вас має свій індивідуальний набір того,
що необхідно для щастя?
- Чи буде хтось із вас відчувати задоволеність, якщо не
досягне того, про що бажали?
Що ми відчуваємо, коли щасливі?
Отже , щастя – це відчуття глибокого задоволення та
безмежної радості.
Прослухайте оповідання «Щастя», і спробуйте дати відповідь на питання:
- Коли ще людина почуває себе щасливою?
ПРО ЩАСТЯ
Пишно вбралось однієї неділі Щастя, бо вирішило відвідати
Людей. Постукало в перші ворота.
- Хто там? —
запитав перший господар.
- Щастя, —
відповіло Щастя.
— Чудово! Йди-но
сюди, я тебе з'їм.
З'їв чоловік Щастя
і був щасливий. Постукало Щастя у другі ворота.
- Хто там? —
запитав перший господар.
- Щастя, —
відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но
сюди, я тебе вип'ю!
Випив чоловік щастя і був щасливий. Постукало Щастя у
треті ворога.
- Хто там? —
запитав перший господар.
- Щастя, —
відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но
сюди, я посаджу тебе в клітку.
Посадив чоловік Щастя в клітку і був щасливий. Постукало
Щастя у четверті ворота.
- Хто там? —
запитав перший господар.
- Щастя, —
відповіло Щастя.
- Чудово! Йди-но
сюди, я тебе подарую.
І подарував чоловік Щастя своєму приятелеві і був
щасливий... І Щастя було щасливе.
- Від чого ж
Щастя було щасливим?
- Коли ще
людина почувається щасливою?
Гра «Скажи, який я».
Один учень (за бажанням) вирушає у відрядження (за двері
класу). Всі учні називають позитивні і негативні риси характеру однокласника.
Учитель записує їх на дошці у два стовпчики, а потім прикриває чимось. Через
час «з відрядження» повертається учень. Учитель пропонує йому вгадати, які
позитивні І негативні риси його характеру назвали однокласники. Після того, як
учень назве усі риси, учитель відкриває дошку і надає можливість прочитати те
(всі відповіді записуються в коректній формі), що про нього думають
однокласники.
А як ви думаєте, яка людина більш щаслива: з негативними
чи позитивними рисами характеру? (Той, хто ставиться уважно до інших людей,
більш щасливий, ніж той, хто поводиться грубо, тому що люди йому відповідають
так само.)
Отже, щоб бути щасливим, людина має визначити, що ж для
неї особисто є щастям. А для цього їй
слід навчитися оцінювати себе.
Що ж означає самооцінка? (Свої чесноти та вади.)
Отже, самооцінка –
це оцінка людиною своїх достоїнств (чеснот) та недоліків. Самооцінка
повинна збігатися з оцінкою оточуючих.
Підсумок теми
Завдання
У кожного із вас є картка, на якій намальований круг.
Намалюйте очі, ніс, рот так, щоб відобразити щасливу людину.
- А тепер
покажіть всім, як ви впорались із ним завданням.
Комментариев нет:
Отправить комментарий